چیزی شبیه مناظره ! ( منتخب - ۹م اسفند۱۳۸۸)

yaminpor122نمی دانم که آیا مناظره چند شب پیش برنامه رو به فردای شبکه سه سیما ، فی ما بین آقایان نوبخت و داوری را دیده اید یا نه ؟ به نظر شخصی من این مناظره از جهات مختلفی دارای اهمیت بود که عرض می کنم : ۱  _ این مناظزه تلویزیونی فی ما بین آقایان دکتر محمد باقر نوبخت معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه  از نزدیکان آیت الله هاشمی رفسنجانی  …

و دکتر عبدالرضا داوری عضو هیئت علمی پژوهشی دانشگاه تهران و نیز عضو هیئت علمی جهاد  دانشگاهی  که در رقابتهای ریاست جمهوری اخیر به عنوان یکی از سخنرانان اصلی ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد در سخنرانی ها و جلسات مناظره انتخاباتی ایفای نقش می نمود برگذار می شد .

درباره دکتر محمد باقر نوبخت حقیقی :

nobakhtاو در خانواده ای مذهبی و سرشناس در رشت متولد شده  و خواهر زاده آیت الله حجتی از روحانیون سرشناس گیلانی است دکتر نوبخت ، در دهه سوم زندگی اش ، مدیر دبیرستان دکتربهشتی (شاهپور) رشت که ازبزرگترین مدارس شمال ایران است ، بوده و پس ازآن ، مدیرکل آموزش وپرورش کرمانشاه و سپس چهار دوره نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بوده است . وی ، در هر چهار دوره ، به عنوان نماینده منتخب نخست شهر، از طرف مردم ، با اختلاف آراء شدید و قابل توجه ، برگزیده شد وی دکترای اقتصاد از دانشگاه انگلستان دارد و اکنون ، به عنوان معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ، فعالیت می نماید از نزدیکان به آیت الله هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود .

درباره دکتر عبدالرضا داوری :

davariعبدالرضا داوری متولد فروردین ۱۳۵۲ در شهر تهران است.وی دیپلم ریاضی فیزیک خود را در سال ۱۳۷۰ از دبیرستان دکتر هشترودی منطقه ۶ تهران اخذ نمود و در همان سال با رتبه ۴۰۱ در کنکور سراسری پذیرفته شد و به رشته مهندسی مکانیک(گرایش حرارت و سیالات) در دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت.داوری در سال ۱۳۷۵ با رتبه ۳۸ در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شد و تحصیل خود را در رشته تبدیل انرژی در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه داد.داوری در سال ۱۳۷۸ در دوره دکتری مهندسی مکانیک در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد اما به دلیل اختلافی که با استاد راهنمایش پیدا کرد در سال ۱۳۸۲ انصراف داد و مجددا در آزمون دکترای دانشگاه تهران شرکت نمود که این بار با رتبه نخست در آزمون دکتری مهندسی مکانیک گرایش نانوتکنولوژی پذیرفته شد و درس خود را به پایان رساند.مناظره معروف عبدالرضا داوری با دکتر سلطانی فر در شبکه خبر که در آن سبز پوشیدن حامیان میرحسین را با قهوه ای پوشیدن حامیان هیتلر مقایسه نمود و شیوه تبلیغات ستاد موسوی را فاشیستی و هیتلری خواند ه بود که ، در محافل سیاسی بازتاب گسترده ای ر آن زمان داشت. عبدالرضا داوری در اردیبهشت ۸۸ طی یک سخنرانی ۴ ساعته در جمع ۴۰۰ نفر از اعضاء ستاد دانشجویان حامی احمدی نژاد ، به بررسی سوابق میرحسین موسوی پرداخت که متن این سخنرانی در قالب جزوه ای تحت عنوان “میرحسین موسوی در یک نگاه” از سوی ستاد دانشجویی دکتر محمود احمدی نژاد در تیراژ میلیونی منتشر شده بود.

۲ _  دو مهمان با هم پیش از شروع مناظره هماهنگ کرده بودند که به جهت حفظ حرمت افراد از کسی اسمی نبرند و تنها نقد عملکرد اقتصادی و سیاسی جریانها و ایران بپردازند قراری که بارها توسط داوری نقض گردید !

۳ _  به جای اینکه به نقد و بررسی سیاست های دولت نهم و دهم پرداخته شود مجری و مهمان (داوری ) به نقد سیاست های اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی اسرار داشتند ؟!

۴ _  مجری برنامه (یامین پور) حتی برای حفظ ظاهر هم که شده جانب بی طرفی را رعایت نمی کرده و خودش یک طرف دعوا شده بود !

۵ _  مجری و یکی از مهمانان به اتفاق ( یامین پور و داوری ) در یک تیم فکری و مهمان دیگر (نوبخت) در سمت مقابل بودند و در طول زمان های قابل ملاحظه ای امر بر بیننده مشتبه می شد که مجری ، مجریست ؟ یا کارشناس دعوت شده برای مناظره با نوبخت ؟!

۶ _  ادبیات کلامی و استدلالی دکتر داوری ، ادبیات متداول این روزها بود با عرض پوزش از ایشان ” کمی عامیانه و طلبکارانه ” نه ادیبانه و دانشگاهی و مستدل !

۷ _  داوری ظاهرا فراموش کرده بود که آمار و ارقام مورد نیاز و مستند بانک مرکزی را با خود به همراه بیاورد حال اینکه نوبخت این آمار را جهت ارائه به بینندگان از سالهای آغازین دهه چهل خورشیدی تا آخرین سال اعلام شده با خود به همراه داشت !

۸ _ ظاهرا اصلی ترین علت تشکیل این مناظره سوالی بود که به کررات در دقایق پایانی توسط مجری از نوبخت پرسیده می شد به این امید که نوبخت آن را تائید کند که نکرد اما سوال :

قبول دارید که عملکرد اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی باعث پیدایش طبقه ای نوظهور در عرصه حیات سیاسی و اقتصادی ایران شد که منافع بسیاری بردند و همین ها چون در دولت آقای احمدی نژاد متضرر شدند بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم باعث اغتشاشات پس از انتخابات شده اند ؟

۹ _  نوبخت نشان داد که تجربه چهار دوره نمایندگی مردم رشت در خانه ملت  و سالها تصدی مسئولیت حزبی و معاونت در مجمع تشخیص مصلحت از او چهره ای مسلط بر مناظره و کارآزموده ساخته است.

۱۰ _ برگذاری مناظره های تلویزیونی تا به سمت مطلوب تر برگذار شدن راهی بس دراز ولی هموار شدنی در پیش دارد …

در این بخش می خوام بخشی از دیدگاه ” مهدی ” یکی از خوانندگان و همراهان همیشگی این وب سایت رو براتون عینا به معرض دید بگذارم  تا با هم برای سوالاتی که مطرح کرده که کاملا بجا و صد البته مهمه پاسخ پیدا کنیم :

“  چرا ما ایرانی ها نمیتونیم دو کلمه حرف حساب با هم بزنیم ؟ چرا زود از کوره درمیریم ؟ چرا طاقت حرفهای مخالف رو نداریم ؟ چرا لحن صحبت ها زود میره سمت توهین و ناسزاگویی های مودبانه ؟ بعد میخواییم تو انتخابات کشوری با هم کنار بیاییم ؟؟؟؟!!!



    ۱۴ دیدگاه
  1. میرنصر
    ۰۹-۱۲-۸۸

    مهدی جان خوندم جالب بود… سووال آقای یامین پور به نظر من پاسخش نه بود. یعنی اینکه هر چند عملکرد اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی باعث پیدایش طبقه ای نوظهور در عرصه حیات سیاسی و اقتصادی ایران شد که منافع بسیاری بردند ولی عملکرد دولت آقای احمدی نژاد با مشکلاتی روبرو بود که تبدیل به اعتراضات شد.


  2. میرنصر
    ۰۹-۱۲-۸۸

    راستی در مورد سووال مهدی… این موضوع ریشه در فرهنگ و برخی جاها باورهای عقیدتی مون داره که مبتنی بر ۰ و ۱ شکل گرفته. دوست داریم حمله کننده صرف و یا مدافع صرف باشیم


  3. mostafa
    ۰۹-۱۲-۸۸

    تعجب می کنم با این افکار تان چه طوری با صداوسیما همکاری می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


  4. مهدی لطفی
    ۱۰-۱۲-۸۸

    سلام به همه دوستان
    فکر نمی کنم در ایران عزیز ما آزادی های اجتماعی اینقدر محدود شده باشه که یک روزنامه نگار و یا دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی نتونه نظرات خودش رو بیان کنه ؟!
    آقا مصطفی گل ، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید با بصیرت کامل اتفاقات رو رصد و توطئه ها و دشمنی ها رو شناخته و خنثی کنیم به نظر من باید از رفتارهای رادیکالی در کلام و عمل پرهیز کنیم و در فضای آرامش به حل ریشه ای مشکلات پیش آمده کشور بپردازیم . سووالی رو با یازده علامت ؟ مطرح کردی ! که پاسخش اینه :
    مجموعه همکاران ما در رسانه ملی همه تلاششون اینه که به ملی تر شدن رسانه کمک کنند تا با برنامه های سنجیده و ارزشمند به فرموده مقام معظم رهبری این سازمان که حکم روابط عمومی نظام رو داره تاثیرگذار تر و پر بیننده تر بشه و خدای ناکرده ضعف های عملکردی ما در عرصه برنامه سازی باعث سوء استفاده امثال بی بی سی و صدای آمریکا نشه . بنابراین در این سیستم افراد با گرایش های مختلف در باب اتخاذ نوع شیوه ها در خدمت یک هدف والاتر خدمت می کنند مثل پنج انگشت یک دست در اندازه های مختلف و اشکال متفاوت در خدمت یک هدف واحد ” ید واحده ”
    اما در باب مطلب چیزی شبیه مناظره ، انصاف رو هم باید رعایت کرد صرف علاقه و گرایش به یک جریان سیاسی نباید دیگر افراد و جریبانات رو به کل مطرود و دستاورد های خوب زحمت کشان نظام در سالیان گذشته رو نادیده گرفت ! نیوتن می گفت : ” من روی دوش دانشمندان پیش از خود ایستاده ام ” در هر کشوری هم همینگونه است و این درست نیست که بیان کنیم نفرات و یا دولت های قبلی هیچ گونه خدمتی انجام ندادند و این فقط مائیم که خدمت می کنیم !
    در پایان
    آقا مصطفی خوشحال می شم در بحث ما مشارکت کنی و به سوالات پایانی این مقاله م پاسخ بدی


  5. مهدی
    ۱۰-۱۲-۸۸

    با سلام خدمت همه دوستان عزیز
    متاسفانه این مناظره رو ندیدم ، ولی مسلما جناب اقای نوبخت ، در عین اینکه انسانی وارسته و متعهد و پایبند به ارزش های اسلامی و انسانی است ، سیاستمداری قهار و سخنگویی نکته سنج است ، دست اقای لطفی درد نکنه که مختصری از سوابق هر دو عزیز را در ابتدای این مطلب قرار دادند که هر کس دقیقا ان را بخواند خیلی مسایل برایش روشن میشود …البته از اقای لطفی این گلایه رو هم دارم که با نوشتن عبارت
    “از نزدیکان به آیت الله هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود ” همان ابتدا کمی ذهن خواننده را به سمتی دیگر راهنمایی کرده اند…
    جناب اقای میرنصر عزیز ، جواب شما به این سوال بسیار کلی بود ، اگر قبول دارید چنین مشکلی وجود دارد ، باید کمی بیشتر ان را تحلیل کرده و راه حل مناسبی ارائه دهید . چه چیز ریشه در فرهنگ و باورهای عقیدتی ما دارد ؟؟ کجای فرهنگ چند هزار ساله این مملکت ،اکثریت مردم تا این حد کم طاقت و کم ظرفیت بوده اند ( بلانسبت دوستان عزیز ) ، کجای تعالیم عقیدتی ما مشکل داشته که مارا به اینجا رسانده است ؟ چرا عادت کرده ایم همه مشکلات اخلاقی جامعه را بر گردن مشکلات فرهنگی بیاندازیم ، بدون اینکه راه حلی برای ان ارائه کنیم ؟
    احتمالا با بنده هم عقیده هستید که ادامه پدیده ” عدم تحمل کوچکترین نظر مخالف ” در جامعه ما باعث به بوجود امدن مشکلات بسیار فراوانی شده ، که اوج انرا در انتخابات امسال و جریان پس از ان دیدیم .
    به راستی راه حل چیست ؟


  6. مهدی لطفی
    ۱۰-۱۲-۸۸

    مهدی جان در ین برنامه رو به فردا رسم بر این بوده که برای آرام کردن جامعه از طرفین دعوا دعوت کنند و درین برنامه هم همگی می دانستند که دکتر نوبخت به نمایندگی ه ظاهر غیر رسمی از یک جریان و رسمی فکری همان جریان و دکتر داوری هم به همینگونه از طیف مقابل دعوت شده بود کما اینکه داوری بر سیاست های اقتصادی و اجتماعی آیت الله هاشمی و بعدتر کمی هم خاتمی انگشت پرسش گذاشت و نوبخت هم پاسخگو شد
    پس اشاره به واضحات نباید باعث انحراف اذهان باشد در رو به فردای مورد صحبت ما منهی ۱۵ دقیقه اول اصلا رویکرد برنامه به سمت فردا و ارائه راهکار و افق اقتصادی و اجتماعی برای آینده نبود ! بلکه بیشتر حالت کنکاش در گذشته و پیدا کردن مجرم و یا متهمان در عموم دقایق و پرسش های برنامه حاکم بود


  7. میرنصر
    ۱۰-۱۲-۸۸

    مهدی جان(نه مهدی جان لطفی)
    حق با شما است جواب من کلی بود. باز کردنش خیلی کار آسانی نیست و شاید در حوصله نگنجه. من ریشه این سووال و ریشه اینکه چرا اغلب پیامبرانی که می‌شناسیم مال خاور میانه هستن یکی می‌دونم. استفاده از نیم کره راست مغز برای تحلیل و تصمیم گیری و بهره گیری کم از نیم کره چپ مغز جزیی از عادت و فرهنگ مردمان این سرزمین در طول دست کم ۲۰۰۰ سال اخیره که در طول سال‌های اخیر هم(۲۰۰ سال اخیر) تقویت شده. داداش بذار ما ساکت بمونیم تو رو خدا!


  8. میرنصر
    ۱۰-۱۲-۸۸

    مهدی جان لطفی
    مقاله‌هات رو می‌خونم و پیگیرم حتی در روزهای خیلی شلوغ زندگی و لذت می‌برم عزیز جان. ببخشید اگر بعضی وقت‌ها نظر نمی‌گذارم. نگاه چند جانبه به موضوع و نقل قول دیدگاههای مختلف در مطالبت محسوسه. فضای بحث در وبلاگت خیلی خوب داغ شده که نشون دهنده مدیریت خوبته. موفق باشی برادر. مسیر چالشی در میان مخاطبانت به ارتقای کیفیت وبلاگت خیلی کمک کرده. مخلصیم


  9. مهدی لطفی
    ۱۱-۱۲-۸۸

    مرا چوب کاری می فرمائید برادر ، خجالت در وکردیم …
    فقط نمی دونم چرا هر بار مطلبی نوشته و کلی سعی هم می کنم که شفاف و بدور از ابهام باشه ، باز بعضی ها ازش بد برداشت می کنند ؟


  10. مهدی
    ۱۱-۱۲-۸۸

    جناب میرنصر عزیز
    با جمله اخری که خطاب به من نوشتی کلی حال کردم، اتفاقا افرادی مثل شما نباید ساکت بمونند ، این هم یکی از نتایج همون اصل ” عدم تحمل کوچکترین نظر مخالف ” تو جامعه ماست که خیلی ها که نظراتی قابل توجه در خصوص مسایل دارند ، به خاطر رعایت مثلا جو عمومی و ناراحت نکردن دیگران و حفظ عفت !! جامعه و …. حرف هاشون رو نمیزنن ، بعد یه عده که ( بلانسبت ) چیز زیادی بارشون نیست چنان میان وسط میدون نظر میدن و سخنرانی میکنن ….
    من شرمندم ، من تو درس تاریخ ضعیف بودم زمان مدرسه ، تو زیست شناسی فاجعه بودم ، تا حالا نشنیده بودم ، اکثر پیامبرا خاورمیانه ای بودن ؟ میشه یه کم موضوع رو بازتر کنی ؟ منظورت چیه از گفتن این مطلب ؟
    نیم کره راست و چپ مغز چه فرقی دارن ؟
    ________________________________________________________________
    جناب اقای لطفی
    ممنون از توضیحتون که قانع کننده بود ، انتقادم رو پس میگیرم . اما یه سوال ( از شما که بالاخره خودت جزء برو بچز صداسیما هستی ) این مناظره هایی که راه انداختن تو تلویزیون به بهانه ارام کردن جامعه و …. چه فایده ای داره ؟ الان که حدود ۹ ماه از انتخابات گذشته ، همه هم میدونن چه اتفاقاتی افتاده ، ایا به صرف برگزاری چند مناظره ، که اونم به قول شما تلویزیون خودش طرف یکی از جریان ها رو میگیره و اصلا عدالت رعایت نمیشه ، میشه مشکلی رو حل کرد ؟ من چند هفته پیش مناظره ای دیدم از یکی از شبکه های سراسری که یه طرفش اقای شریعتمداری بود یه طرفش هم یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ، خیلی مودبانه ، خیلی رسمی ، خیلی جنتلمنانه ، هر چی فحش بلد بودن به هم دادن ، مجری هم که معلوم بود طرف کیه .
    دیروز یه مطلبی میخوندم راجع به اینکه هنوز هیچ اقدام عملی در مورد حمله به کوی دانشگاه نشده ( یا کهریزک ) ، فکر نمیکنید اقدام در این گونه موارد خیلی زودتر و بهتر مخالفان رو ارام میکنه ؟
    در علومی مانند فلسفه و حقوق یه اصل خیلی مهم هست که میگه :
    دفع ضرر مستقبل مقدم بر محو ماحصل از ضرر گذشته است
    یعنی در حالتی که همه پارامترها برابر باشند ، در ابتدا باید به فکر پیشگیری از وقوع ضرر در اینده باشیم ، نه به فکر محو کردن اثار ضرری که در گذشته حاصل شده
    بهتر نیست به جای پیدا کردن مقصر ، به فکر راه حلی برای اینده باشیم ؟


  11. مهدی لطفی
    ۱۱-۱۲-۸۸

    مهدی جان کاش این نوع مناظره ها به وقتش برگذار می شد تا تنویر افکار در موقع لزوم مانع پناه بردن مردم به شبکه های خارجی معاند نظام نمی شد با همه این احوالات مناظرات تلویزیونی به مرور ، هم کم نقص تر می شه و هم ادبیات طعنه و پشت سر گویی رو به نوعی ادبیات پاسخگویانه در برابر افکار عمومی تبدیل می کنه. به هر حال وجودش بهتر از عدم وجودشه


  12. وبگرد
    ۱۵-۱۲-۸۸

    سلام
    می بینم که جمعتون جمعه منتون کمه.
    در مورد آقای یامین پور باید گفت بنده خدا زن و بچه داره. باید نون در بیاره که الان در پست مدیر کلی صدا و سیما اصفهان در میاره.

    دیدین دیدین من گفتم این آقا مهدی دو نفره الان متمایل شده به سمت اصلاحات.(شوخی فقط به نیت لبخند)

    جریان این مناظره ها هم مثل بچگی هامون که وقتی پامون می خورد به میز بابا میومد میز رو تنبیه می کرد تا دل ما خنک شه درد یادمون بره.


  13. امید
    ۱۶-۱۲-۸۸

    برادر تازه دامادسلام !
    مناظره آدابی دارد که اصلی ترینش بی طرفی میزبان است اما رسانه ان شا ء الله ملی در این قضایا متاسفانه خودش یکطرف دعواست به همین دلیل نه انتخاب طرفهای مناظره همخوانی دارد و نه نتیجه ملموسی در بردارد . برخلاف دوستان معتقدم اگر شرایط و آداب اصلی مناظره رعایت شود ما ایرانی ها هم میتوانیم دوکلمه حرف حساب و کاملا شفاف بزنیم بدون توهین و ناسزاگویی . شاهد مدعای من هم مناظراتی است که تا پیش از این در دانشگاهها برگزار میشد که به دلیل داشتن استانداردهای لازم کاملا سالم مفید فایده بود . در دانشگاه به عنوان میزبان مناظره و طرح سخن فکرهای مخالف حضور دارند و دخیل هستند اما متاسفانه رسانه ملی اینگونه نیست .
    یاعلی


  14. مهدی لطفی
    ۱۶-۱۲-۸۸

    سلام به آقا امید گل خوش اومدی ، ما رو از نظراتت بی بهره نذار



  15. لطفا به زبان شهد پراکن فارسی پیام بگذارید تا پس از تائید منتشر گردد