این مطلب به قلم “مهدی ا ” در جواب نظر ” وبگرد ” در مطلب ” این عکس ها را بگیرید ” نوشته شده و به نمایش عموم گذاشته شده است .نا گفته پیداست که ، نظر نویسنده جدا از نظر مدیریت وبلاگ یعنی اینجانب است
جناب وبگرد عزیز٫ بسی مایه تعجب من شد که شما از یک مطلب سطح بالای حقوقی ، فقط و فقط یک جمله را برداشت کرده و بر اساس ان یک جمله این طور به قاضی رفتید . البته پیشتر هم سابقه داشته که شما ضمن قضاوت بر اساس یک خط از نوشته های اینجانب ، کل مطلب را نادیده گرفته و حکم صادر کرده اید . اصلا دقت کردید این مطلب راجع به چه بود ؟ نظری راجع به اصل موضوع ندارید ؟ خیلی لطف کردید که اصول مبارزه را ( مبنی بر اینکه خونه خاله نیست و میکشی و کشته میشی ) شرح دادید ! خیلی خوشحال شدم که دیدم از علی نقل قول کردید ! و خیلی متاسف شدم که سر خودتون را تو مونیتور کوبیدید !! وبگرد جان ، بر خلاف شما و همفکرانتان ، که ادعای مردانگی و حمایت از مظلومان و تلاش برای احقاق حق دیگران و…. دارید ، و خودتان را نماینده همه مردم مملکت میدانید ، من هرگز جایی از این ادعاها نکرده ام که حالا بخواهم چیزی را ثابت کنم ، منجیگری برای مردم و مملکت هم باشد مال شما و همفکرانتان ، که همه دیده اند و شاید بازهم ببینند که چه اوردید بر سر مردم و مملکت .
خیلی جالب است که اشاره ای کوچک به مرحومه ندا ، اینقدر به شما برخورد که اینگونه نوشتید . این مطلب ، جزو موضوعات بسیار مهم حقوق بین الملل است ( که البته فکر نمیکنم مطلب را درست خوانده باشید یا چیز زیادی از ان متوجه شده باشید ) که اتفاقا موضوع روز بحث محافل حقوقی کشورهای اسلامی است و همه میپرسند چرا مدافعان حقوق بشر ساکت هستند . حال چه شده که انتقاد من از کشورهای غربی ، اینقدر به شما برخورده و برای دفاع از انها مجبور شدید سر خودتان را به مانیتور بکوبید ، برای من پوشیده مانده !
البته بعد که فکر کردم دیدم عجیب هم نیست ، هم مسلکان شما عادت دارند چشم بر ظلم ببندند و از ظالم حمایت کنند ، از کسانی که شعار نه غزه نه لبنان …. را سر میدهند انتظار دیگری نمیرود . شما از کشته شدن یک مسلمان فقط ناراحت میشوید ( ایکاش تصاویر فرزند ۵ ساله وی را که کنار تابوتش شیون میکرد می دیدید شاید کمی بیشتر متاسف میشدید ) ، اما از مقایسه دو چیز با هم دیگر ( در اصل از انتقاد من نسبت به غرب ) سرتان را به مانیتور میکوبید ؟! و بعد همین شما ادعای مسلمانی دارید و از علی برای من میگویید ؟ بروید قران را بخوانید ببینید وظیفه یک مسلمان ( حقیقی البته ) در قبال ظلمی که به دیگر مسلمانان میشود چیست ، بعد میتوانید از کشته شدن یک مسلمان مبارز فی سبیل الله ابراز ناراحتی کرده و قوائد جنگ را ( انهم در نبردی نابرابر میان مسلمانان و یهودیان ) توضیح دهید !
-
۲۷-۱۲-۸۸
با سلام
من که مطلب شما رو کامل خوندم مثل اینکه شما عادت دارین چشمتون رو ببندین.
اول نظری که گذاشتم گفتم مرگ هر انسانی من رو متاسف می کنه. من مثل شما و همفکرانتون معتقد به این نیستم که “هر که با ما نیست با ما دشمن است”. کجا من کار غربی ها رو تائید کردم. البته شما عادت دارین که همه رو به غرب زدگی متهم کنین.من فقط گفتم فرق ندا و امثال اونها که تو خیابون شهر خودشون کشته شدن با یک مبارز چیه؟ خون کسی رنگین تره بگین ما هم بدونیم خفه شیم و دیگه حرف نزنیم.
به من توصیه کردین قرآن بخونم پس معلوم میشه قرآن رو از نزدیک دیدین. امیدوارم فقط رو خونی نکرده باشین. اونجاش رو خوندین که می گه همه انسان ها از هر دین و نژادی در برابر خدا برابرند اونجاش رو خوندین که پیامبر رو هم در برابر عدالت و حق برابر با مردم عادی دونسته.؟؟؟!!!!(شما من رو به نفهمیدن متهم کردین و لی من این کار رو نمی کنم فقط می گم دوباره بخونین)
آقای لطفی لطفا این مطلب رو ویرایش کنید و بنویسید که نوشته مهدی نه مهدی لطفی. لینک اون مطلب رو هم بزارید تا دیگران ببینن من چی گفتم و چی شنیدم.
-
۲۷-۱۲-۸۸
این نظر رو رفیق کافه مهیار در ” این عکس ها را بگیرید گذاشته ” من اینجا درج کردمش که دم دید قرار بگیره :
مهدی جان ، با سلام و عرض ادب
اول بگذار دیگران بگویند مطلب ات از نظر حقوقی سطح بالا است و یا سطح پایین. مشک آن است که خود ببوید.
دوم، برادر جان، من باشم جای شما پیش از هر چیزی، تیم امنیتی این آقا را مورد نقد قرار می دهم. چطور می شود یکی از رهبران ارشد شاخه نظامی باشی و انتظار داشته باشی که کسی برایت در کشور دیگر دام پهن نکرده باشد. لازم است همه چیز را تحت کنترل داشته باشی. به چشم های خودت هم اعتماد نکنی. نه اینکه از آن سر دنیا بکوبی و بیایی دبی(لبته توی پرانتز ایشان نمی دانم توی دبی چکار می کرده، ان شاء الله که برای زیارت آمده باشد) با خیال راحت. یک روزی تو برای اثبات ادعایت میز بازی را غیر مسلحانه می چینی آن وقت یک کسی می آید و با اسلحه اقدامی می کند، خوب این تکلیفش مشخص است. اما اگر بازی مسلحانه شد دیگر زمین و زمان معنی ندارد. مبارزه مسلحانه است، در آن عملیات تروریستی داریم، کشت و کشتار داریم، بمب گذاری داریم. لشکر کشی داریم. آرزوی صمیمانه من این است که هیج کس در هیج کجای دنیا سراغ مبارزه مسلحانه نرود ولی بازی قدرت متاسفانه کوتاه بیا نیست. نمی شود توی لیگ مبارزه مسلحانه بازی کنی و بعد بگویی چرا آنها تروریستی اقدام کردند، برادر جان لیگ مبارزه مسلحانه همین است.
سخن آخر به وبگرد عزیز؛ برادر جان سرت را به مونیتور نکوب. از این تیپ تحلیلها اینقدر زیاد شده که بخواهی هر بار بکوبی مونیتور های روی زمین کم می آید.
علی مدد
-
۲۷-۱۲-۸۸
با سلام و ارزوی سلامتی برای همه دوستان و تبریک پیشاپیش عید نوروز
ار اینکه دوستان اینقدر به نوشته های این حقیر توجه میکنند و نظرات ارزشمند خود را ارئه میدهند ممنونم .
مطلبی که با عنوان ” این عکس ها را بگیرید ” نوشتم ، در حقیقت موضوع کنفرانسی بود که در روز ۲۴ فوریه ( ۵ اسفند ) با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه بیروت برگزار شد و اینجانب هم در ان حضور داشتم . اسکلت اصلی نوشته های من برگرفته از سخنرانی پروفسور مایکل غندور ( استاد دانشگاه بیروت ، از چهره های شناخته شده حقوقی در کشورهای اسلامی ) بود که ایشان ، با وجودیکه تابعیتی فرانسوی دارد ، به شدت به سیاست های غرب در خصوص رفتار دوگانه در موضوع حقوق بشر حمله کرد و از غربی ها پرسید شما که برای کشته شدن یک نفر در یک کشور اسلامی اینقدر شیون میگیرید ، چرا حالا که پای موساد وسط امده ساکت شده اید ، که من در نوشته خودم به جای عبارت ” کشور اسلامی ” صراحتا از ایران نام بردم .
از این لحاظ این مطلب را سطح بالا عنوان کردم ، طبیعتا هرکس خودش باید مشک را ببوید ، به شرطی که مشک شناس باشد . هر کدام از ما در زمینه ای تخصص و تجربه داریم ، اینکه من عنوان کردم این مطلب ” سطح بالا ” است به این دلیل بود که نکته ای ظریف از حقوق در ان بیان شده بود ، حال اگر دوستان بیش از من بر این مساله احاطه دارند و سطح مطلب را چیزی به جز ” بالا ” تشخیص دادند ممنون میشوم که اطلاعات من را هم افزایش دهند .
فکر میکنم این توضیح برای پاسخ به کامنت جناب رفیق کافه مهیار عزیز کافی باشد ، چون ایشان تنها از نقطه نظر امنیتی – نظامی ( که البته در جای خود قابل بررسی است به شرط انکه بدانیم شهید المبحوح تیم حفاظتی نداشته که بخواهیم انها را توبیخ کنیم !! ) به مساله پرداختند و پاسخ ایشان ارتباطی به مطلب حقوقی نوشته شده از سوی این حقیر نداشت . البته من از جمله پایانی ایشان به شدت حمایت میکنم ، کوبیدن سر در مونیتور راه خوبی برای گفتگو نیست ، تحمل زیاد باید داشت .
اما جناب وبگرد عزیز
شاید در مطلب قبل ( بر خلاف رویه معمولم که سعی میکنم انرا رعایت کنم ) کمی تند نوشتم ، اما خوب وقتی ان طور تند مینویسید انتظار جوابی مسالمت امیز نباید داشته باشید .
هیچ جا نگفتم هر کس با ما نیست دشمن است ، بلکه گفتم باید از دوستان حمایت بیشتری کنیم ( طبیعتا تعریف من و شما از دوست و دشمن کاملا متضاد است ) . اینکه بگوییم چون جنگ است هرچیزی احتمال دارد و باید انتظار هر فاجعه ای را داشت ، بیشتر برای راحت کردن وجدان انسانی است تا موضوعی نزدیک به حقیقت .
مورد دوم اینکه من شما را به غرب زدگی متهم نکردم ، در قاموس کلمات من چیزی به نام غرب زدگی وجود ندارد . چرا همه را با یک ساطور اعدام میکنید ؟ خود شما پیشتر مرا به دفاع از غرب و حمایت بی دلیل از امریکا متهم نکرده اید ؟ قبلا گفتم بازهم میگویم پیروی از الگوهای موفق غربی در زمینه های مختلف یک امر حتمی و لازم است ، حال اسم ان هرچه میخواهد باشد .
در خصوص ندا ، قطعا درگذشت ایشان تاثر برانگیز بود ، و متاسفانه رسیدگی درست و حسابی هم به این موضوع نشد ، و علامتهای سوال زیادی در خصوص این حادثه باقی ماند ….اما اینکه من در مطلبم از کسانی که برای یک انسان ( ندا ) انقدر عزا گرفتند و برای یک انسان دیگر هیچ ، انتقاد میکنم دلیل برای پایمال کردن حق هم وطنم نیست .
اما اوج معجزه در نوشته شما مربوط به اشاراتی است که از ایات قران داشتید ، کجای قران نوشته همه از هر نژاد و هر دینی برابرند ؟؟؟!!!!
ان دین عند الله الاسلام : دین نزد خداوند فقط اسلام است
لتجدن اشد الناس عداوه للذین امنوا الیهود و الذین اشرکوا … :
خواهی دید دشمن ترین افراد بر کسانی که ایمان اوردند ، یهودیان و مشرکان هستند …..
از کجای اینها برداشت کردید مسلمان و یهودی برابرند ؟
در برخی جاها گفته شده میزان ، تقوای مردم است ، اما هیچ جا نداریم مسلمان و یهودی و مسیحی برابرند ، بلکه از کسانی که پس از نزول اسلام بر دین سابق خود پافشاری کنند ( حتی پیروان ادیان الهی ) به نام ” کافر ” یاد شده .
امیدوارم قصد شما از این حرف تحریف قران نبوده باشد و صرفا از سر نا اگاهی چنین ادعایی را مطرح کرده باشید ، در عین حال منتظر مدارک عینی شما از قران هستم .
حرف اخر : دوستان عزیز ، دقت کردید من هرچی تو این وبلاگ نوشتم ، فقط با حرف های تند و انتقادات سخت مواجه شدم ؟ جناب اقای لطفی ، نه فقط لینک مطلب قبل ، لینک همه مطالب قبلی نوشته شده توسط من رو بذار ، تا همه ببینند من پس از نوشتن مطلبی در خصوص امریکا به غرب گرایی متهم شدم ، پس از نوشتن مطلبی در خصوص لبنان به داشتن شخصیتی دوگانه و ناهمگون متهم شدم ، و پس از نوشتن مطلبی در انتقاد از کشورهای غربی ، به تلاش برای متهم کردن دیگران به غربگرا بودن متهم شدم !!!
این هم از عجایب روزگار !
یا حق
-
۲۸-۱۲-۸۸
برادر جان مهدی
سلام
۱- به نظر شما این برادر در دبی چیکار داشت؟ خرید از دی تو دی، یا بازدید از برج العرب؟
۲- تیم حفاظتی ایشون درست یا غلط ضعیف تر از موساد کار کرده.
۳- ( ن آ س ) در خاک خودش در کوچه و محله خودش کشته شد و تامین امنیت اجتماعی اون و همه ما به عهده پلیسه. این بنده خدا در یک کشور دیگر، توسط دشمن قسم خورده اش ترور شد (که خدا عاملین این ترور رو لعنت کنه) ولی اون می دونست هر کجا گیرش بیارن، شوخی وجود نداره.
-
۲۸-۱۲-۸۸
«… و لقد کرمنا بنیآدم…» … «و به راستی که ما به فرزندان آدم کرامتبخشیدیم… .
از دیدگاه اسلام همه انسانها دراینکه آفریده خداوند هستند شریکند و این اشتراک در خلقت و آفرینش، حداقلی از حقوق را برای همه انسانها موجب میشود(از جمله زنده موندن) که این امر به جهانی شدن برخی حقوق که در همه ادیان به رسمیت شناخته شده است، ربط دارد.
دلیل اینکه شما همیشه مورد اعتراض قرار می گیرین فکر می کنم این باشه که گاه در نوشتن شور حسینی شما رو فرا می گیره و بعد خودتون سعی می کنید حرف هاتون رو به اصلاح ماست مالی کنید مثال :
” حال چه شده که انتقاد من از کشورهای غربی ، اینقدر به شما برخورده و برای دفاع از انها مجبور شدید سر خودتان را به مانیتور بکوبید ، برای من پوشیده مانده !
”نظر من رو اگر خونده بودین قبل از شور حسینی متوجه می شدین که من سرم رو به این دلیل کوبیدم که شما فرمودین چرا برای ندا اعتراض کردید اما برای این مبارز شهید نکردید و بعد با گفتن این جمله که “کاش انسان ها کمی فکر می کردند” مخاطب رو به نفهمیدن متهم کردین. من اصلا به غربی ها چی کار داشتم؟؟ صحبت من اینست که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
توصیه ایمنی :
۱ – لطفا دو بار بخون.
۲ – بین هر خوندن ۱۰ تا نفس عمیق بکش.
۳ – یک بار که جواب رو نوشتی پاک کن از اول بنویس٫عید همگی مبارک من یه چند روزی نیستم.امیدوارم سالی پر از شادی و موفقیت برای همه باشه.
-
۲۸-۱۲-۸۸
سلام به همه دوستان عزیز درگیر
اول بگم که رشت دیشب برف باریده و همه جارو سفید پوش کرده سعی می کنم تا شب چند تا عکس براتون بزارم
دوم ایکه باز زدین سپر به سپر هم ! البته تعجب نداره پس علامت تعجبو نادیده بگیرین حالا که بحث به این شکل توی یک مسیر ” برابری و عدم آن در دیدگاه اسلام و لزوم دشمن شناسی ” در جریانه ، من برای اینکه به یک وحدت نظر ابتدائی برسیم و هی برجک همو نزنیمو مجبور به تداوم ” تک و پا تک ” زدن نباشیم من چند تا سوال مطرح می کنم ”
۱٫ دشمن کیست ؟
۲٫ چه شیوه ای را برای مقابله با دشمن تجویز می کنید ؟ مبارزه بر پایه اصول اخلاقی ؟ اصول اسلامی ؟ یا فارغ از محدوده دین و اخلاق و تنها با توسل به هر شیوه ای که منجر به پیروزی شود ؟
۳٫ معیار تشخیص دشمن واقعی و دشمن خود ساخته یعنی ” توهم وجود دشمن خارجی یا داخلی ” چیست ؟
-
۲۸-۱۲-۸۸
۱٫ دشمن واقعی جهل و نادانی است.
۲٫ مطالعه آزاد و بدون سانسور
۳٫ منافع ملی(نه منافع شخصی)
-
۲۸-۱۲-۸۸
******تکلیفمان را با سال ۸۸ مشخص کنیم*******
سلام
آرزمندم سلامتی و سربلندی و موفقیت روز افزون شمایم
راه کجاست؟
چه باید کرد؟
عمرمان را چه میشود؟
زندگی…؟
خدا…
سر سفره هفت سین دلتان دعا کنید برای سبزترین امامان؛آقا امام زمان(عج)
پاینده باد جمهوری اسلامی ایران
یاد امام و شهدا گرامی باد
رهبر ما خامنه ای پاینده باد
دوست کوچک شما
عیدتان مبارک
-
۲۸-۱۲-۸۸
سلام حاجی تازه داماد
عید جنابعالی با این دونه های سفید برف مبارک باشه.
وارد سیاست نمیشم میدونی که من اصلا سردرنمیارم !!!!!
یاعلی
-
۲۹-۱۲-۸۸
( اقای لطفی نگفته بودید داماد شدید ! مبارکه ! )
با سلام خدمت همه دوستان
وبگرد جان ، امیدوارم هرجا هستی شاد و موفق باشی ، فقط همین قدر اکتفا میکنم که جمله اخر اون مطلب خطاب به خواننده نبود ، خطاب به کسانی بود که در سراسر مطلب ازشون انتقاد شده بود ( اونایی که دنبال گرفتن چندتا عکس هستند ) فکر میکنم کلا برای شما سوء تفاهم پیش اومده و با همین سوء تفاهم اینقدر این بحث دنباله دار شد. چشم من مطالبم رو دوبار میخونم ، شما هم لطف کن همین کارو کن .
کافه مهیار عزیز
نمیدونم چرا اصرار داری صورت مساله ای خیالی برای خودت بسازی و بعد بر اساس اون نظر بدی ، عرض شد ایشون اصلا تیم حفاظتی نداشته ، کسی هم نمیدونه دبی چی کار میکرده ، حالا اگر بخواهیم همه چیز رو از هیج استنتاج کنیم و بر اساس ناواقعیت ها قضاوت کنیم ، یه بحث دیگه اس .
اما صحبت اصلی ، با جناب لطفی
البته اینکه شما سعی دارید به عنوان مدیر سایت ، بی طرف باشید ، قابل تقدیره ، اما انتظار داشتم حداقل نظر شخصیتون را ( به عنوان یه شخص حقیقی ، اقای لطفی ، نه شخص حقوقی ، مدیر سایت ) ارائه میکردید .
شما ابتدای مطلب ( فکر میکنم به درخواست وبگرد) نوشتید :
نظر نویسنده جدا از نظر مدیریت وبلاگ یعنی اینجانب است
و از همین جا کمی این فکر رو القا کردید که مخالف نظرات من هستید ، خوشحال میشدم نظر شما رو هم بدونم .
سوالات رو لطف کنید به صورت مطلبی جدا مطرح کنید ، تا من یه کامنت بذارم ، بعد ازش سوء برداشت بشه ، بعد بحث بالا بگیره ! بعدم من ماست مالی کنم !!!
یادتونه چند وقت پیش سوالی مطرح شد در خصوص اینکه چرا ما ایرانی ها نمیتونیم درست باهم تعامل گفتاری داشته باشیم ؟ فکر نمیکنید یکی از دلایلش ، عدم درک صحیح و متقابل و سوء برداشت از حرف های دیگرانه ؟ ( منظورم با شخص خاصی نیست ، کلی گفتم )
-
۰۱-۰۱-۸۹
سلام به همه سال نو مبارک
مهدی جان این جمله ” نظر نویسنده جدا از نظر مدیریت وبلاگ یعنی اینجانب است ” رو نوشتم چون هر کس آراء و عقاید خودش رو داره اینکه مطلبی رو به معرض دید عموم می گذارم لزوما به این معنی نیست که حتما با همش موافق و یا مخالفم بلکه می خوام در چهارچوب معیار های سایت نظر دوستان منعکس شده و به بوته نقد سپرده بشه . ناراحت نشو و یا سوء تفاهم نشه که مثلا صد در صد با نظرت مخالفم و یا بر عکس
اما نظر خودم : حق حیات همانطور که همه می دونند از حقوق اولیه انسانهاست و نباید ازشون سلبش کرد . در فلسطین چون از انسانها سلب می شه عده ای هم هستند که دست به مبارزه مسلحانه می زنند برای نابودی انسانهایی که حق حیات رو از همنوعانشون سلب کردند
با نظر آن طبقه فکری جامعه هم که فکر می کنند آمریکا و یا هر قدرت دیگر کعبه آماله و باید برای زندگی بهتر با هر شرایطی ایران با اونها مراوده داشته باشه مخالفم
یک فیلسوف که نامش یادم نیست گفته : ” مردن روی پاها بهتر از زندگی روی زانو هاست “
-
۰۱-۰۱-۸۹
برادر گلم مهدی جان
آقا اگه این یارو تیم محافظتی نداشته و آدم مهمی بوده، که این بی درایتی اش رو نشون میده و ثمره این بی درایتی رو باید یه کشور متحمل بشه. من فکر میکنم داشته ولی تیم محافظتی اش ضعیف عمل کردند یا لااقل ضعیف تر از تیم مقابل عمل کردند.
در هر حال برادر، کاری به مطلبت ندارم، یه خورده فکر کن چرا باید این برادر توی دبی باشه؟ وایلد بادی رفته بود یا دلش تور صحرا خواسته؟ نکنه میخواسته بره حج مستحب ولی اشتباهی سوار هواپیما شده! یه خورده در موردش پیش خودت فکر کن! همین برای من کافیه! پیش خودت فقط
با این حرف مهدی موافقم، احسنتم تبارک الله آمریکا نه تنها کعبه آمال نیست، یک هزارم کعبه آمال هم نیست. نمیخواد با هر شرایطی هم باهاش در ارتباط باشیم ولی یادمون نره که حجم زیادی از کشته های سفرهای هوانوردی مون در سال ناشی از تحریمها است. یادمون نره حجم زیادی از فشار اقتصادی ناشی از لج بازیهای سیاسی مونه. “آیا با هر شرایطی باید به قطع رابطه با آمریکا هم فکر کنیم پاسخ بده؟” من هم طرف دار فلسفه مردن روی پاها بهتر از زندگی روی زانو ها هستم.
-
۰۲-۰۱-۸۹
سلام به همه
بازم عید شما مبارک
فکر میکنم با توجه به اینکه مدیریت محترم سایت یه بحث جدید رو مطرح کرده ، بهتره از بحث قبلی بیاییم بیرون .
البته من متوجه نشدم که چی شد یهو اقای لطفی اسم امریکا رو اوردن وسط ، اما با پاسخ رفیق کافه مهیار تا حدود زیادی موافقم .
جناب لطفی جان ، شما دیگه چرا برادر ؟
نوشتید :
” با نظر آن طبقه فکری جامعه هم که فکر می کنند آمریکا و یا هر قدرت دیگر کعبه آماله و باید برای زندگی بهتر با هر شرایطی ایران با اونها مراوده داشته باشه مخالفم ”
کسانی که معتقدند باید با امرکیکا رابطه داشت رو محدود کردید به یک طبقه فکری خاص ؟ که خیر اینطور نیست ، خودتون میدونید که از پایین ترین اقشار جامعه ( چه به لحاظ تحصیلاتی و چه به لحاظ مادی )تا بالاترین اونها ، خیلی هاشون چنین اعتقادی دارند و فکر نمیکنم بشه تو یه طبقه محدودشون کرد . اهمیت این موضوع از اون جهته که توجه کینم چنین اعتقادی تو جامعه ما خاص یه عده محدود یا یه دسته خاص نیست ، در همه سطوح جامعه وجود دارد .
اونهاییشون که کمی عاقلانه تر فکر میکنند ( کم هم نیستند ) نمیگن امریکا ” کعبه اماله ” ( ؟؟؟!!!!) .
نمیگن ایران ” با هر شرایطی ” باید با اونها رابطه داشته باشه
فکر میکنم تو طرح مساله یه مقدار باید دقیق تر عمل کرد تا بتوانیم به نتیجه درستی برسیم .
( جناب لطفی بهتر از اینجانب مستحضرند که ) در علم روابط بین الملل ، روابط میان کشورها از چند جهت بررسی میشه .
سیاسی – اقتصادی – امنیتی ، نظامی و …
عامل اغاز روابط میان دو کشور ، نیازهای موجود هستند .
هیچ کشوری تا وقتی نیازی رو احساس نکنه ، اقدام به برقراری روابط با کشور دیگه نمیکنه . البته این نیازها خودشون تعریف خیلی مفصلی دارند که خارج از حوصله بحثه .
رفیق کافه مهیار تو کامنتش اشاره ای مختصر ولی مهم به این نیازها داشته ، بحث بر سر کعبه امال بودن نیست ، بحث اینکه چهار کشور بزرگ صنعتی ( امریکا – انگلیس – فرانسه – المان ) بیش از ۸۰ درصد نواوری های علمی جهان رو در اختیار دارن ( گزارش یونسکو سال ۲۰۰۷ ) بیش از ۶۵ درصد اقتصاد جهانی رو در احتیار دارن ( گزارش سال ۲۰۰۶ بود ، فکر میکنم سهم چین الان بیشتر شده باشه )
در میان کشورهای اسلامی ( که احتمالا ما خودمون رو با اونها باید مقایسه کنیم ) ، بعضی ها مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس ، کلا خودشون رو به امریکا فروختن ، نتیجه این شده که زندگی بسیار سطح بالایی دارن که اختیارشو ندارن !
اما بعضی های دیگه ( که میتونن الگوی باشن ) سعی کردن به یک نوع توازن و بالانس در رابطه با غرب دست پیدا کنن . یک نمونه خیلی عالی از این کشورها ، کشور افریقایی سودان هست که با وجودیکه تو لیست تحریم های ( نسبی ) امریکاست و رابطه خیلی خوبی با اون نداره ، در عین حال اجازه نمیده روابط به مرز بحران برسه و همیشه برای حمایت از منافع ملی سعی کرده یه حداقلی از روابط رو حفظ کنه .
سودان رو به این دلیل مثال زدم که دارای نظام اسلامیه و از بسیاری جهات فرهنگی و سیاسی به کشور ما نزدیکه .
در هر حال فکر میکنم ” دشمن سازی ” هنر نیست ، داشتن روابط عاقلانه ، خصوصا وقتی پای منافع ملی در میون باشه ، یه هنر محسوب میشه .
-
۰۲-۰۱-۸۹
برادر مهدی خیلی نظر جالبی گذاشتی واقعاًلذت بردم
-
۰۳-۰۱-۸۹
ممنون رفیق کافه مهیار لطف داری شما ، ولی احتمالا اقا مهدی لطفی با شما موفق نبوده ، چون یه پاسخ کوچولو هم نداده …!
-
۰۴-۰۱-۸۹
سلام به همه
از کنایه ی ” مهدی ” ممنونم ! اما از تیکه اندازی رفیق کافه مهیار هم متعجبم ! این صحرای شن و وایلد بادی و یا اینکه مثلا تو دبی چی کار می کرده ؟! اگر رفیق کافه مهیار خبری بیشتر داره یا از عالم غیب بهش خبرهائی درباره علل حضور و اهداف آن مرحوم مغفور دست از دنیا کوتاه داره به سمع ما هم برسونه ما هم مطلع شیم ضمن اینکه ادامه دادن به این موضوع رو اصلا مفید فایده نمی بینم تا نظر دوستان چی باشه ؟
-
۰۵-۰۱-۸۹
این مطلب سایت تابناک نکات جالبی داره ، اقای لطفی فکر میکنم قابل مطالعه هست
http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=91003